donderdag 20 augustus 2015

DIY: vaasjes

In ons naaigroepje zit een creatieve madam, die ook met andere materialen dan stof del leukste dingen maakt. Haar creaties kan je volgen (en kopen) op haar facebookpagina "Vonny Creatief", of haar blog. Echt de moeite!

Op algemeen verzoek stemde ze in om een workshop te geven aan ons naaigroepje. De naaimachines werden aan de kant geschoven, en maakten plaats voor:

- 3 rechthoekige vazen   (Action, iets van een 5/6 € voor de 3 samen)
- 3 kleuren katoendraad (voordeelwinkeltje in de buurt van de schouwburg in de Bondgenotenlaan in
                                        Leuven, ongeveer 4 € voor de 3 samen)
- Schelpenzand (Aveve, 1,5 € voor 1 doos)
- Decoratiemateriaal (bloemen, schelpjes, gedroogde bloemen/fruit,..; Action & Aveve, ongeveer 3 €
                                   voor alles tesamen)
- alleslijm
- schaar

Werkwijze vaasjes:

de draad strak rond de vaasjes trekken en vastmaken met een dubbele knoop aan begin en einde. Zorg dat de knoopjes zich onderaan de vaas bevinden. Elke vaas krijgt 2 x 3 stroken draad, loodrecht op elkaar.


De breedte van elke strook varieert met de grootte van de vaas:
Kleinste:    10 draadjes naast elkaar
Middelste: 15
Grootste:   20

Dat deze richtlijnen niet per sé strikt moeten worden opgevolgd is wel duidelijk, aangezien het in mijn voorbeeld al niet klopt:
Ik maakte eerst de kleinste vaas, en die kreeg dus 6 stroken van telkens 10 draden.
Dan maakte ik de middelste vaas, met stroken van 15 draden breed. Halverwege de "middelste" vaas kwam ik echter tot de constatatie dat ik eigenlijk met de "grote" vaas bezig was. Omdat ik geen zin had om opnieuw te beginnen, deed ik gewoon zo verder. De echte "middelste" vaas kreeg uiteindelijk stroken van 12 draden breed.

Wanneer alle draden geknoopt zijn, lijm je ze voor de stevigheid nog eens vast.


Wanneer de vaasjes droog zijn, kan je ze met behulp van een trechter vullen met het zand. 1 doos is net genoeg voor de 3 vazen.

Decoratiemateriaal toevoegen,

en klaar!

Wanneer je pipetjes gebruikt, kan je echte bloemen gebruiken en je pipetjes vullen met water. Ik had deze echter niet meteen voorhanden, en kon van ongeduldigheid niet wachten met de afwerking, dus ik ging voor valse bloemen, gewoon los, behalve in de grote vaas. Daar gebruikte ik 4 jeneverflesjes die ik nog overhad van de geboorte van dochter 2.

Eindbeoordeling:
Pluspunten:
- superleuk en gemakkelijk om te doen
- snel klaar
- makkelijk aanpasbaar: nieuw seizoen? verandering van kleur interieur? wil je eens wat anders?:  
   gewoon de draadjes veranderen door draadjes in een andere kleur.
- materiaal is makkelijk te vinden (casa, blokker, Aveve, Action, AVA,...)
- relatief goedkoop
Nadelen:
- niets!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten