zaterdag 16 september 2017

Snelle regenjas

De zomer lijkt hier sneller voorbij dan verwacht.
I.p.v. zalig warme zonnestralen in het gezicht, kregen we emmers regen over ons hoofd, de eerste schooldagen.
De herfstige regenjas die nog ontbrak in de garderobe van mijn dochters was dus sneller nodig dan verwacht.
Softshell bood de ideale oplossing. Want: geen voering nodig, dus de helft minder werk!
Ik gebruikte het patroon voor een jasje uit Ottobre 6/2014, en deed enkele kleine aanpassingen:
De mouwboorden werden verbreed, geknipt uit softshell ipv boordstof, en er kwam een elastiek tussen.

De boordstof werd eveneens achterwege gelaten aan de rand van de kap. Er kwamen gaatjes en een elastische koord in, en de binnenkant werd afgewerkt met paspel.



De rits kreeg een extra flap, ter bescherming van de huid, en werd langs de binnenkant afgewerkt met biais.

De voor- en achterpanden werden als één geheel geknipt, en dus niet elk in een boven- en een onderstuk.

De foto's werden deze ochtend genomen...en...call it karma...geen wolkje meer te bespeuren...

patroon: jasje uit Ottobre 6/2014, maat 122 (2cm verlengd)
stof en fournituren: Atelier Linabo, Wijgmaal (behalve de rits: voorraad)

9 opmerkingen:

  1. Een snelle regenjas, met zoveel details. Grappige 😂
    Allé ik zal meeduimen voor morgen wat regen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of ook niet, want die van Elise moet ik ook nog maken...maar die heeft er eentje in reserve. En ik ben zowiezo meer een zonnig type...

      Verwijderen
  2. Ik ben deze ook aan het maken :) Mag ik een vraag stellen? Het elastische koord wordt in de omslagboord van de kap ergens vast gezet. Ik snap echter niet waar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem er gewoon volledig dubbel doorgetrokken, er een knoopje ingelegd, en dan de knoop omhoog in de boord geduwd. Of het zo moet weet ik niet, maar het lukt zo wel

      Verwijderen
  3. prachtig!
    Deze jas wil ze steeds aanhouden... bereid je maar voor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi. Je zou bijna hopen dat het regent met zo een toffe jas!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel schoontje! Die softshell zag ik gisteren ook liggen in Kapellen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap, wat een mooie afwerking. Prachtige jas met mooie details!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi! Het is dat mijn meiden al regenjassen hebben, maar voor een volgende maat weet ik wat ik ga doen!

    BeantwoordenVerwijderen