dinsdag 23 april 2019

Communiejurk

Over exact één maand en 2 dagen krijgt de oudste dochter haar eerste communie.
Een bijzondere gelegenheid als deze, verdient een al even bijzondere jurk.
Daarover waren moeder en dochter het eens. Over hoe deze jurk er dan moest gaan uitzien, daarin verschilden we wat van mening.
De dochter zag het groots, en liet me enkele jurken zien die ze gevonden had op pinterest: stuk voor stuk mini bruidsjurken - meters tule, kant, satijn, en vooral: veel bling bling.

Moeder zag het iets soberder voor zich. Een beetje bling bling, da's ok, maar liefst werd het ook een jurk die de dochter ook op andere gelegenheden zou kunnen dragen. 
Zo'n zonde om iets te maken wat maar één keer gedragen wordt, niet? 

Ik begon daarom met een just knot it dress in een mooi Lotte Martens stofje, in de hoop dat de dochter zou bijdraaien. 
Wat ze - tot mijn grote verbazing - effectief deed toen ze de jurk te zien kreeg. 
Jammer maar helaas, toen ze hem paste, bleek die nog koeien te groot te zijn.
Zelf vond ze van niet, maar ik vond van wel. 
De "reservejurk_voor_de_communie_in_geval_dat_de_echte_jurk_ook_mislukt" was geboren. 
En zo begon ik dan toch maar aan een jurk die wat meer beantwoordt aan wat de dochter in gedachten had. 
Je zou het misschien niet zeggen, maar ik vertrok van het Ileana patroon van Compagnie M.
Het patroon van de rok paste ik aan, zodat er enkel MA een naad zou zijn.
Het bovenstukje paste ik vanachter aan, om een open rug te creëren.






Het voorpand bleef ongewijzigd wat betreft de tule, maar voor de stof eronder verknipte ik dit pand eveneens om een ander uitzicht te krijgen.

Het tussenresultaat zag er bedroevend uit. 

Het feit dat het op die moment volop carnavalsperiode was, en de dochter doodleuk kwam vragen of ze haar jurk als carnavalsoutfit aan mocht, was eveneens niet bevorderlijk voor mijn gemoedstoestand.


Toch zette ik door, in de hoop dat een beetje (veel!) hand- en kantwerk, de jurk er wat beter zou laten uitzien.
Halverwege kreeg ik toch een paniekske: de jurk begon er nu wel erg "kitscherig"  en mogelijks ook "cheap" uit te zien, en dat was niet de bedoeling. 
Daar zat ik dan, met  2 (onafgewerkte) jurken met een hoek af!
De tijd begon te dringen, (er lopen hier nog gezinsleden rond die nog een outfit nodig hebben), dus ik schakelde een hulplijn in (facebook) om te kunnen beslissen met welke jurk ik verder moest.
De reacties waren overweldigend in aantal, en jurk 2 genoot een duidelijke voorkeur.





Nu, uren hand- en prutswerk later, kan ik u met blijdschap het resultaat tonen, dat best wel meevalt.

Met een dikke merci aan de schoonzus voor het maken van de foto's!


patroon: Ileana jurk van Compagnie M. (met aanpassingen!)
stoffen: tule - The Fabric Sales, Rotselaar; buitenstof en voering: Lotte Martens stoffen (; lint: overschot van een voering(!)stofje dat ik nog had liggen van een jas die ik ooit genaaid heb); applicaties: aliexpress en aliexpress
tule onderrok: gekocht, aliexpress
schoenen: bol.com



















































5 opmerkingen: