maandag 27 oktober 2014

Een trio van Theo's

't Was alweer een tijdje geleden, maar zondag deden we nog eens mee aan een workshop.

Ik doe eigenlijk nooit mee aan workshops, behalve dan voor projecten die ik zeker wel eens wil maken, maar waar ik om de één of andere reden in mijn ééntje nooit toe zou komen.
Meestal zijn dat dan kledingsstukken voor mezelf, of kledingsstukken die vragen om een perfecte afwerking. Want dat houdt in dat je er je aandacht bij moet houden tijdens het naaien, en thuis lukt dat meestal niet met zo twee deugenieten die je constant in het vizier moet houden.

Een projectje dat op deze manier al een tijdje op mijn to-do-lijstje stond was het hemdje volgens het THEO-patroon van Zonen09. 
Het patroontje zit dan ook vol mooie details, en de afwerking gebeurt volledig volgens de regels van de kunst, zoals ik ze geleerd heb in de avondlessen van het CVO: met staander, een rugpas en een smalle stolpplooi op de rug. Wie kiest voor lange mouwen wordt bovendien uitgedaagd door de polsboord en een mouwsplit.

Toen ik maandag op facebook las dat er nog 2 plaatsjes vrij waren voor een workshop niet te ver van mijn woonplaats, heb ik niet lang nagedacht, en heb ik me meteen ingeschreven.

Bij aankomst wist ik meteen dat dit een goede beslissing was geweest. We waren met drie dames, de één met al iets meer naaiervaring dan de andere, maar alledrie even enthousiast om er iets moois van te maken.


De sfeer was lekker ontspannen, en er werd zeker evenveel gebabbeld als genaaid.
Toch raakten alle hemdjes keurig op tijd af, zelfs vóór het geplande einduur. En het resultaat mag gezien worden!:


Misschien best voor mijn portemonnee dat ik niet meer weet waar dat okergele stofje met de sterretjes ook alweer vandaan kwam...

Ik had al een aantal spulletjes gemaakt met twee stofjes uit de army blue green collectie van soft cactus, en was zo tevreden van de stofkwaliteit, dat ik deze keer ging voor dezelfde stofjes, maar dan in een andere kleur (retro-rusty-brown). De stofjes zijn van katoen, maar er zit toch een beetje rek in, wat enorm handig is op momenten waarop je een beetje moet 'foefelen', zoals bij het aannaaien van mouwen aan de armsgaten bvb. 

Omdat de print er wel om vraagt, werd ervoor gezorgd dat het patroon op de voorpanden mooi doorloopt. 

Ook aan de staander en de rugpas loopt het patroon (in het midden) mooi door, maar dat was eigenlijk gewoon voor 'de kick'.
Het stiksel op de staander had weer wat beter gekund, maar goed, dat zie je toch niet wanneer je het hemd aan hebt...

Op de andere naden werd geen aandacht besteed aan doorlopende prints omdat ik dacht dat het niet zou storen, maar misschien had ik aan het rugpand misschien toch beter wat meer mijn best gedaan...


De bruine paspel van het voorzakje was nog een restje van een vorig project
De oranje paspel van het achterpand kocht ik bij Habiba. Ik gebruikte dus twee verschillende kleuren paspel, maar persoonlijk vind ik niet dat het stoort.
De oranje kamsnaps komen van kamsnappers.be
Het hemdje is eigenlijk bedoeld als geschenkje voor het doopsel van het kindje van mijn zus, en dat moet nog plaatsvinden. Hier leert u mij dus beter kennen. Ik heb vernomen dat geduld een schone zaak is. Indien u de huidige staat van mijn huishouden zou aanschouwen, dan zou u merken dat ik het niet altijd even nauw neem met schoonheid en netheid...
En daarbij, de zus wist af van de workshop, en dat ik zelf geen zoons heb rondlopen thuis, dus zo'n grote verrassing zou het zowiezo niet zijn.




4 opmerkingen:

  1. Geen grote verrassing voor de zus nee, maar ze is er toch geweldig blij mee. Ik kan niet wachten tot hij er in kan! Knap werk! (Nog een idee voor mezelf: een bijpassend broekje maken met het Charles patroon dat ik heb gekocht en nog niet gebruikt?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! Dat patroon heb ik trouwens ook liggen, dus als je geen tijd hebt, maak ik er ook een broekje bij. Of we kunnen er samen één maken, elk in een andere kleur. vb: https://www.destoffenkraam.nl/stoffen/terlenka-stof/nb-8671-56-gabardine-bruin-/ en http://www.destoffenkamer.be/de-stoffenkamer-gabardine-twill-oranje.html...

      Verwijderen
    2. Tijd is altijd moeilijk natuurlijk, maar we hebben nog even voor hij in een 92 past :-) 't Is dit weekend stoffenspektakel in Mechelen, ik zal eens zien of ik daar geen geschikt stofje vind...

      Verwijderen
  2. Knap gedaan, zelf heb ik nog geen hemd genaaid.

    BeantwoordenVerwijderen