zondag 29 augustus 2021

Jurkje voor een inhaalcommunie

Corona bezorgde ons uitstel, maar hopelijk geen afstel. Als alles goed gaat, mag de 2de dochter in oktober eindelijk haar eerste communie doen. Nu deze niet kon doorgaan in mei, kon ik op het gemak een jurk naaien tijdens de zomervakantie. Dat was eigenlijk wel een verademing. Door het wegvallen van de tijdsdruk, voelde het naaien nu eerder aan als een ontspanning, en niet zoals een stressvolle inspanning zoals het bij de vorige communiejurk (voor dochter1) wel het geval was. Ik had ook meer tijd, en ervaring nu, om te bekijken hoe ik het ging aanpakken, welk patroon ik het beste kon gebruiken als vertrekbasis, enz...

De dochter wou graag een blauwe prinsessenjurk, met een hoog-laag rok, en een rug zoals op deze foto van de Linea raffaelli kids collectie.

Omdat ik merkte dat de Once upon a party jurk die ik eerder voor haar maakte, nog perfect past rond haar bovenlichaam, besloot ik om van dit patroon te vertrekken (maat 116, een 3-tal cm verlengd). Ik knipte het voorpand in 2, om een korter deel in de stof (wilde zijde - nog een overschotje van de suitekledij van mijn huwelijk), te maken, met daarover heen een laag organza. 

Ook het achterpand paste ik aan, zodat het meer zou lijken op de jurk van Linea raffaelli die de dochter zo leuk vond. 

De rok werd een samenstelling van:

* 3 lagen Tule, gewoon rechthoeken van een ganse stofbreedte, gefronst

* 1 laag voering, cirkelrok

* 2 lagen Tule, wederom gefronst

* 1 laag Tule in cirkelrok, maar dan (op het zicht) verknipt om een hoog-laag effect te krijgen. Onderaan dit rondeel, naaide ik nog een elastisch lint vast, om dit hoog-laag effect te benadrukken.

* Om het geheel wat op te vrolijken, bevestigde ik ten slotte nog een aantal vlindertjes die ik vond op AliExpress.

Op AliExpress vond ik ook een witte petticoat, die ze eventueel ook onder haar rok kan dragen, wanneer ze wat extra volume wil. Maar ook zonder heeft de rok een mooie volle vorm.

Dankzij de prachtige foto's van 
Elke De Proost Fotografie kunnen we nu aan de slag voor de uitnodigingen en bedankjes voor wat hopelijk een onvergetelijk feestje wordt


Geen opmerkingen:

Een reactie posten