donderdag 23 april 2020

Een Hazel en een maxi jurk

De eerste keer dat ik dochter 2 beloofde om voor haar een maxi jurk te naaien, moet zo ongeveer een jaar geleden geweest zijn.
Rond diezelfde tijd kocht ik ook een mooie tricot met flamingo's erop, een ideaal stofje voor de o zo gegeerde maxi jurk.
Er was alleen 1 probleempje: ik vond geen patroon dat overeenkwam met wat ik in gedachte had.
En dus verdween de flamingo stof ergens diep in mijn stoffen voorraadkast.
En daar zou ze nog lang gebleven zijn, ware het niet dat de dochter mij regelmatig herinnerde aan mijn belofte, en dat haar verlangen naar zo'n lange struikeljurk nog onverminderd was gebleven.
Op den duur was ik het gezaagd, en de zoektocht naar een geschikt patroon beu, en tijdens de voorbije paasvakantie besloot ik dan maar om zelf iets te tekenen.
Efkes uit de losse pols.
Want ik wou eigenlijk gewoon een recht modelletje maken, met een split. Hoe moeilijk kon dat zijn? En zo geschiedde.

Aan baalkatoentjes en testversies doe ik zo weinig mogelijk mee, dus ik knipte meteen kordaat in de goede stof. Op hoop van goede zegen. Het resultaat is draagbaar, maar verre van perfect.

De split had hoger gemogen, de halsuitsnijding is niet je-me-dat, en staat een beetje open, de vlecht op de achterkant (die als eye-catcher bedoeld was) ziet er een beetje slordig uit, evenals het bijhorende stiksel, en de jurk loopt even iets te breed uit op de heupen. Dat laatste kan ik eigenlijk nog makkelijk oplossen door de zijnaad wat in te nemen. En een hogere split kan ik ook nog fiksen in een wipje. Maar de andere mankementjes pas ik pas aan in een volgende versie.


Ik had 2m stof liggen, dus na de maxi jurk had ik nog genoeg over voor een jurk voor grote zus. Dat werd een Hazel van Bel' Etoile. Ook die resulteerde in iets anders dan wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Ik vind hem nogal een hoog pyjama gehalte hebben.

Een mooie pyjama, dat wel. Maar desalniettemin: een pyjama. En dat was niet de bedoeling. Ik had meer een leuke speeljurk in gedachten :(

En nu heb ik dus nog een lapje stof over. Ik vermoed net genoeg voor een jurkje voor dochter 3. Daarvoor heb ik een andere versie van de Hazel in gedachten. Hopelijk komt het resultaat dan wat beter overeen met wat ik nu in mijn hoofd heb zitten.

Patroon links: Hazel, Bel' Eoile
Patroon rechts: zelf getekend
Stof: tricot met flamingo's uit mijn voorraadkast (ik weet niet meer waar ik deze ook alweer op de kop heb getikt, maar ik zie dat je deze nog kan verkrijgen bij Stoffen van Leuven)



















1 opmerking: