zaterdag 1 juni 2019

Een Lotta van Lotte



In mijn vorige blogpost liet ik met enige trots de communiejurk zien die ik voor mijn oudste dochter mocht maken.
De "optie B" jurk.
Want als "optie A" had ik al een "just knot it" dress gemaakt in een Lotte Martens stofje. 
Kwestie van een jurk te hebben waarin ze kan schitteren, maar die ze ook nog bij een andere gelegenheid zou kunnen dragen.
Jammer genoeg bleek dat ik een te grote maat gemaakt had, en we hebben besloten om hem pas volgend jaar weer uit de kast te halen, bij een andere feestelijke gelegenheid. 
Gelukkig is er in een grote familie als de onze, geen gebrek aan leuke feestjes!

Terug naar het communiefeest van afgelopen weekend.
Met de familiefoto's in gedachten, leek het me fijn indien we er met het ganse gezin een beetje assorti bij zouden lopen.
Wanneer je zelf je kleding naait, is dat natuurlijk gemakkelijk.
Je koopt gewoon enkele meters van dezelfde stof, naait een paar verschillende modelletjes, en zo is iedereen assorti, maar toch niet helemaal hetzelfde.
Zo gezegd, zo gedaan, dus ik bestelde meteen een ruime hoeveelheid van de Lotte Martens stofjes in een bepaalde kleur.
Voor de communiejurk gebruikte ik de basic uni 08 als buitenstof, en de tencel uni pink als voering (zowel bij "optie A" als bij "optie B") 

En nu komen we eindelijk tot de essentie van deze post, want ik wou het eigenlijk gaan hebben over de jurk voor dochter 2:
Voor haar jurk gebruikte ik dezelfde stoffen, in combinatie met de Loxia 08.
Voor het patroon haalde ik nog eens mijn Lotta jurk van Compagnie M. van onder het stof.
Zonde dat ik er zolang over gedaan heb om er nog eens eentje te maken, want het is een echt toppatroontje. Dochter 2 past nog in de zwanenjurk die ik ooit maakte voor dochter 1, zij het dat het rokgedeelte een beetje aan de korte kant wordt. Ik gebruikte daarom mijn reeds uitgetekende patroon, en heb dan zowel de top als de rok met 2cm verlengd.
Hieronder het resultaat:
Bijpassende knoopjes vinden is niet altijd even gemakkelijk. Deze vond ik bij Atelier Linabo. Ik ben niet helemaal overtuigd, maar het komt alvast in de buurt...

De weersvoorspellingen vorig weekend waren niet gunstig, en de tijds- en werkdruk noopten mij ertoe een hulplijn in te roepen: de oma. Zij kroop de avond voor de communie nog snel achter haar naaimachine om beide dames nog van een bolero te voorzien. Gelukkig viel het weer al bij al goed mee, maar de bolero's werden met graagte gedragen!

Een bijpassend sjaaltje en de haaraccessoires vond ik bij Veritas. Zo lijkt ze een echt dametje!














       
Toen ik de dochter vroeg of ik enkele foto's van haar mocht nemen, kreeg ze de smaak helemaal te pakken, en gaf ze me allerlei instructies van waar en hoe ik haar moest fotograferen. Hieronder een selectie. 
 



Ik weet nu al: wanneer deze juffer haar communie doet, komt de fotoshoot alvast goed!
En ook de familiefoto's zijn mooier geworden dan ik had durven hopen:




Oui, oui, allemaal assorti!





































































































1 opmerking:

  1. Wauw ja, wat passen jullie mooi samen! Tof idee om te voeren met de tencel, dat had ik nog niet eerder gezien maar de kleuren passen mooi samen zonder hetzelfde te zijn. Wat een prachtige familie!

    BeantwoordenVerwijderen